Projektové dny pro 1. stupeň ZŠ
Připravili jsme pro vás nabídku projektových dní, které můžete zorganizovat pro vaše žáky na prvních stupních základních škol.
Projektové dny budeme postupně doplňovat o další témata napříč naší nabídkou.
Připravili jsme pro vás nabídku projektových dní, které můžete zorganizovat pro vaše žáky na prvních stupních základních škol.
Projektové dny budeme postupně doplňovat o další témata napříč naší nabídkou.
věk: 10+ | téma: dětská práce
Časová dotace: cca 3x45, dle vybraných aktivit
Co kdyby místo školy musely děti pracovat? Jaké překážky brání dětem v některých částech světa získat vzdělání?
Krátké filmy a navazující aktivity pomohou žákům porovnat jejich každodenní život s osudy indické dívky Kamar a afghánského chlapce Farídulláha.
Porovnají své možnosti se zkušenostmi dětí z jiných částí světa – a třeba je to inspiruje k zamyšlení nad tím, jaké překážky ve vzdělávání existují a co by se s nimi dalo dělat.
V rámci projektu žáci zhlédnou dva krátké filmy: Náramky od Kamar a Farídulláh má dnes volno.
Níže jsme pro vás připravili možný postup, jak projektový den zorganizovat. Stačí rozkliknout dlaždice jednotlivých filmů a inspirovat se.
1. polovina projektového dne
1. polovina projektového dne
Postup:
TIP: Ještě před projekcí filmu je dobré dětem krátce představit odkud Kamar pochází (alespoň ukázat Indii na mapě).
Blok uzavřeme tématem dětské práce (např. otázkami: Co si pod pojmem dětská práce představíte? Znáte nějaké konkrétní příklady dětské práce? Jaké jsou příčiny dětské práce?).
TIP: Děti často zajímá, jak to s Kamar dopadlo, v rámci lekce můžete v Otázkách a odpovědích najít krátké shrnutí toho, jak se Kamar krátce po natočení snímku dařilo.
2. polovina projektového dne
2. polovina projektového dne
Postup:
Evokace: Následující blok zahájíme otázkou, jak by žáci naložili s úplně volným dnem. Nápady si stručně poznamenají a poté je ve dvojicích sdílejí. Jedna z dvojic svoje tipy nahlas prezentuje, zapisujeme je na tabuli. Ostatní žáci doplňují své nápady, pokud se liší.
Tuto aktivitu můžeme také doplnit/nahradit pohybovější aktivitou “židličky”, při které si děti vyměňují místa v kroužku dle položených otázek (např.: místa si vymění ten, kdo: ve volném čase rád hraje hry / odpočívá / kouká se na TV / hraje si venku / poslouchá písničky / čte knížky...)
TIP: Ještě před projekcí filmu je opět dobré dětem krátce představit odkud Farídulláh pochází (alespoň ukázat Afghánistán na mapě).
Reflexe: Metodou Jedno slovo
Diskuse: Probíhá v lavicích nebo v kroužku. Vrátíme se k úkolu, který žáci vypracovali před filmem. Ptáme se, jak by s volným dnem asi naložil Farídulláh. Předem jim můžeme rozdat PRACOVNÍ LIST B. Pokud žáci film sledovali pozorně, určitě nebude v jejich úvahách chybět to, že by šel do školy. Porovnáme toto přání se seznamem činností, které dala před filmem dohromady celá třída.
TIP: Děti často zajímá, jak to s Farídulláhem dopadlo, v rámci lekce můžete najít krátký Epilog k filmu, který je buď možné dětem krátce shrnout nebo video pustit a číst dětem titulky.
Doplňující aktivita: Na závěr můžeme děti vyzvat, aby nakreslily něco, co by hlavním postavám Kamar nebo Farídulláhovi přály. Kdo bude chtít, může svůj obrázek odprezentovat spolužákům a následně je možné uspořádat ve třídě malou výstavku přání pro Kamar a Farídulláha.
„Projektový den jsem realizovala ve 4. třídě v rámci čtyř vyučovacích hodin. Dle doporučení jsem den rozdělila na dva bloky – první část byla věnována příběhu Kamar, druhá poté Farídulláhovi. Děti oba příběhy velmi intenzivně prožívaly. Všímaly si nespravedlností a těžkých podmínek, v nichž hlavní hrdinové ve filmech žijí. U filmu o Kamar žáky zajímalo, kolik si Kamar s maminkou za svou práci vydělají, a chtěly si přepočítat rupie na koruny. U filmu o Farídulláhovi žáci silně prožívali chování otce a předáka, kteří děti zneužívali k práci. Děti samy usoudily, že hrdinové neměli šanci naučit se bránit svá práva, protože nechodili do školy.
Velkým přínosem bylo porovnání běžného dne žáků s dnem hrdinů z filmů. V závěru žáci sami jmenovali základní potřeby dítěte jako hra, škola, bezpečí, jídlo nebo zázemí, což ukazuje, že porozuměli tématu. Ptali se také, zda je vůbec legální, že děti takto pracují, a co by se stalo, kdyby takové děti žily v České republice. Díky materiálům z JSNS (otázky a odpovědi), jsem dovedla dětem odpovídat a také jsme se dozvěděli i o dalším pokračování příběhu Kamar, což děti velmi zaujalo.
Osvědčilo se mi střídání forem práce – diskuse v kruhu, evokace ve dvojicích, „místa si vymění“. Děti pracovaly s velkým zájmem a empatií a z hodin si odnášeli i takové povzbuzení, že přesto, že škola a učení je někdy „otrava“, je pro ně a jejich budoucnost zásadní."
(Vendula Burdová, 4. třída, ZŠ Kapitána Jasioka Havířov)
věk: 8+ | téma: fungování internetu 💻
Časová dotace: cca 3x45, dle vybraných aktivit
Projektový den „Digitální svět“ vezme žáky na dobrodružnou výpravu do minulosti! Nejprve naskočí do stroje času a zjistí, jak internet vznikl a jak změnil náš svět. Pak se vrhnou do digitálního světa, kde odhalí tajemství jedniček a nul a vyzkouší si základy programování. Čeká je zábavné objevování, spousta překvapení a nové dovednosti 💡.
V rámci projektu žáci zhlédnou dva krátké filmy ze série V digitálním světě: Výlet do historie a Digitální svět.
Níže jsme pro vás připravili možný postup, jak projektový den zorganizovat. Stačí rozkliknout dlaždice jednotlivých filmů a inspirovat se.
Projektový den je také možné stáhnout jako PDF.
1. polovina projektového dne
1. polovina projektového dne
Doporučujeme si před projektovým dnem přečíst Otázky a odpovědi k této lekci.
Přehrát film (2 min.)
TIP: Dvojice se mohou domluvit na jedné odpovědi na zadaný úkol, kterou předvedou formou scénky (např.: jdu se zeptat do knihovny na vynálezce telefonu, zavolám pevnou linkou babičce a povím jí o narození sourozence...).
2. polovina projektového dne
2. polovina projektového dne
Přehrát film (2 min.)
Doporučujeme si před projektovým dnem přečíst Otázky a odpovědi k této lekci.
„Projektový den jsem testovala ve 3. třídě. Doposud se s mediální výchovou hlouběji nepotkali a velmi ocenili, že o internetu s nimi někdo bude hovořit. Žákům se moc líbila grafika a hudba v seriálu. Ptali se mě, zda mohou seriály sledovat i doma. Filmy jsem musela pouštět opakovaně, aby si jasněji zaznamenali některé důležité momenty. Generace těchto žáků se narodila do prostředí internetu a berou ho jako automatickou součást svých životů. Hledání alternativních cest pro vyhledávání informací či komunikaci pro ně byla asi nejtěžší část dne. Téma je celkově dobře zpracované, s materiály se krásně pracuje a navazují na sebe. Bezprostředně jsme navázali lekcí Jak mluvit na internetu."
(Radka Lazorová, 3. třída, ZŠ Děčín II, Kamenická 1145)