Kovyho mediální ring – 1. díl: KDO?

  • Kovyho mediální ring – 1. díl: KDO?
  • JSNS
  • Česká republika
  • 2019
  • 6 min.
  • titulky
  • 12—21 let
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. umět dohledat informace o tvůrci mediálního sdělení
  2. umět dohledat více informací o médiu, které sdělení publikovalo
  3. znát rozdíly mezi veřejnoprávními a soukromými médii

Média na nás chrlí denně nejrůznější sdělení. Kovy nechce být manipulován, a proto pátrá po tom, KDO je vytváří a KDO má kontrolu nad jejich šířením. Co známý youtuber udělá, když zjistí, že je pod článkem podepsán jen pseudonym? A mají všechna média svého vlastníka, nebo jen ta soukromá? Rozdíly mezi komerčními a veřejnoprávními médii shrnuje mediální odborník.

Po tomto pořadu můžete volně navázat na Mediální ring 2.

 

 U této lekce si můžete zapnout české titulky pro neslyšící.

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Kdo je tajemný vedoucí kolotoče?

Aktivita / 45 min. / doporučený věk: 12+

Žáci:

  • umějí u konkrétního mediálního sdělení dohledat, kdo je jeho autorem
  • si dokážou dohledat více informací o autorovi sdělení a o médiu, v němž bylo sdělení publikováno
  • přemýšlejí nad tím, kdo má kontrolu nad vznikem a šířením analyzovaného sdělení

Věřit nevěřit

Aktivita / 45 min. / doporučený věk: 13+

Žáci:

  • se seznámí s metodou 5 klíčových otázek 
  • si vyzkouší analyzovat dezinformační příspěvek ze sociálních sítí
  • diskutují o důvěryhodnosti obsahu na sociálních sítích

AI jako mediální analytik

Aktivita s AI / 45 min. / doporučený věk: 13+

Žáci:

  • umí zadávat prompty, komunikovat s AI chatbotem a kriticky hodnotit jeho odpovědi
  • dokážou analyzovat mediální sdělení pomocí AI chatbota
  • si uvědomují omezené možnosti chatbota a chápou nutnost zapojení kritického myšlení a ověřování informací z různých zdrojů

Jak se ptát – 5 klíčových otázek

Informační texty

  • pět klíčových otázek, které bychom si měli položit při čtení/sledování mediálního sdělení

Tipy, jak na internetu nenaletět

Informační texty

Osm tipů, jak odhalit neseriózní informaci a nesdílet ji dál.

Jak na reflexi emocí po filmové projekci

Informační texty

  • proč je důležité pracovat po projekci s emocemi
  • základní metody reflexe
  • od reflexe k diskuzi

📢NOVĚ: Učíme s filmem

  • tipy a doporučení
  • instruktážní videa
  • příručky
  • výukové plány

Přejít na lekci:

Distanční výuka

Aktivita pro online výuku

  • analýza zprávy podle klíčové otázky „KDO?”
  • posuzování důvěryhodnosti zprávy
  • esej na téma Pravda, nebo lež

Doprovodné a doporučené materiály

Vznik zpráv

Žádné zprávy nemohou nikdy zachytit všechny události, které se ten den staly. Novináři zohledňuji při výběru tzv. zpravodajské hodnoty.

Česká mediální krajina: Úvod do světa médií

První díl seriálu Česká mediální krajina prozrazuje, která média v ČR jsou nejsledovanější.

MediaRating Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky

Nezávislé hodnocení důvěryhodnosti českých médií na základě dodržování základních novinářských norem.

3. května - Mezinárodní den svobody tisku

Svoboda médií není samozřejmostí. Mezinárodní den svobody tisku je příležitostí si to připomenout.

Milníky českých médií 1989-2019

Nejvýznamnější události, které se v letech 1989-2019 v českých médiích odehrály.

SvětMédií.info – web k mediální výchově

Web se věnuje široké šíři témat od role médií ve společnosti přes fungování mediálních organizací až po reklamu, síťová média nebo bezpečnost na internetu.

Zobrazit více Zobrazit méně

Partneři lekce

Vznik pořadu Kovyho mediální ring byl financován ze zdrojů Operačního programu Praha - pól růstu ČR, číslo projektu CZ.07.4.68/0.0/0.0/16_037/0000347.